kliknutím aktivujete zoom
načítám...
Nenašli jsme žádné výsledky
otevřená mapa
Pohled Cestovní mapa Družice Hybridní Terén Moje lokace Celá obrazovka Předch další

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
Našli jsme 0 Výsledek. Zobrazit výsledky

Estate.cz » Rozhovory » David Řezníček: Úspěch je mnohdy dílem odvahy a náhody

David Řezníček: Úspěch je mnohdy dílem odvahy a náhody

Zdroj/foto: Archiv
Je otázka, jakým směrem by se u nás vyvíjelo chápání designu, kdyby Čechům před skoro pětadvaceti lety nepředstavil západoevropský nábytek. Showroom Konsepti založený Davidem Řezníčkem je stále jedním z center novátorského stylu, kde se potkávají současné interiérové trendy s legendárními kusy celosvětové produkce.

Konsepti jste otevřel v roce 1995. Jaká tu tehdy byla poptávka po kvalitním designu?

Svým způsobem malá, protože trh byl úplně na začátku a neměl žádnou zkušenost, ani představu o tom, co může chtít a jaké úžasné věci existují. Na druhou stranu byla docela velká, protože byl obrovský hlad po něčem novém a lidi byli zvídaví, odvážní a ochotní experimentovat. Kupodivu před pětadvaceti lety méně hleděli na cenu a na slevy.

Kdo byl v té době vaším zákazníkem?

Ze začátku spíše firmy, protože v tom boomu devadesátých let se v první fázi vybavovaly především banky. Dále do Česka přicházely zahraniční firmy, které už měly o designu přehled a tím pádem i nároky na vyšší standard. Takže první odbyt pro nás byl jednoznačně korporátním směrem. Jednotlivci k nám začali přicházet až později. Nakonec se naše práce ustálila na situaci, kdy polovinu obratu činí projekty, tedy zařizování kanceláří, hotelů, restaurací nebo i muzeí, a zbytek jednotlivci, pro které navrhujeme interiéry bytů a domů.

Spolupracujete na projektech rovnou s developery nebo investory?

Určitě. Drtivá většina nových atraktivních bytů a kanceláří vzniká z jejich aktivit. Zkušenosti nám říkají, že se na trhu snáz a lépe prodá nemovitost, která je v dobré lokalitě a má vyšší úroveň standardu zpracování. Developeři dnes začínají přidávat na kvalitě projektů, čímž se otevírá prostor pro nás, abychom interiéry vybavili nevšedním nábytkem. Každý rok spolupracujeme na dvou třech takových realizacích, především tam, kde klienti hledají nábytek, který je mimořádný a odpovídá jejich osobnosti.

Jak postupujete, když za vámi přijde člověk s tím, že by od vás chtěl ložnici, obývací pokoj nebo kuchyni?

Je pro nás důležité, aby měl klient představu, v jakém stylu a v jakých standardech se pohybuje naše nabídka. Pokud je velká šance, že v těchto parametrech najdeme se zákazníkem shodu, pak ho čeká bezplatná hodina konzultace s naší architektkou. Během ní se zjistí, co vše je potřeba z naší strany navrhnout a zajistit, a pak pracujeme na konkrétní nabídce řešení. Architekt může být přítomen po
celou dobu procesu, pokud to bude zákazník vyžadovat.

Změnila se za těch pětadvacet let vaše vize Konsepti? Mám na mysli skladbu značek nebo estetiku jednotlivých produktů.

Nejspíš vás zklamu, ale myslím, že ani moc ne. Výroba nábytku je relativně konzervativní obor a v interiérovém designu obecně nedochází k zásadním vývojovým skokům. Naším posláním bylo od začátku přivézt ze zahraničí to, co je inovativní, anebo to, co naopak již prověřil čas a co se objevuje ve výjimečných interiérech krásných architektonických staveb po celém světě. Tak fungujeme i dnes. Samozřejmě – neustále se vyvíjí vkus i nálada společnosti stejně jako ekonomická situace. To ovlivňuje nabídku a poptávku. Vnímám ale jednu podstatnou změnu: produkty a značky jsou si stále podobnější a to, co nás dodavatele, ale i architekty navzájem odlišuje, je spíš schopnost uspokojovat představy a očekávání našich klientů. Posouváme se od produktů ke službám.

Oslovuje vás práce českých designérů?

Tím, že jsme se zaměřili primárně na import, tedy na zastupování zahraničních značek, přítomnost českých designérů v našem showroomu je logicky naprosto minimální. I když už se začíná dít to, že čeští autoři navrhují pro zahraniční firmy, ale takových případů je zatím velmi málo. Ono to souvisí také s rostoucí silou našich podniků – pro českého designéra je jednodušší postavit si jméno a získat úspěch přes domácí značku, která umí vstoupit na celosvětový trh, než přímo pracovat pro zahraniční firmu. Ještě nějakou dobu to potrvá, ale věřím, že čeští designéři nebudou mít problém uspět v mezinárodním prostředí. Dnes je to jednoznačně vidět ve svítidlech nebo ve skle, pomalu ale začínají pronikat i do nábytkářství.

Co udělalo čtvrtstoletí s designovými trendy?

Myslím, že doba porevoluční byla progresivní v tom, že lidé objevovali minimalismus, purismus, beton. Moderní architektura a interiéry šly tedy těmito cestami. V posledních pěti deseti letech se tendence výrazným způsobem obrátily. Zájem lidí a klientů se vrací k přírodě a k přírodním materiálům. Interiéry jsou eklektičtější a barevnější. Nevím, zdali je to dáno vlivem technologií a virtuálních realit, které nás uchvacují, ale v lidech sílí potřeba kontaktu s fyzickým prostředím. Paradoxně se dnes propaguje aplikace smart technologií do nábytku.

Vyhledávají zákazníci taková řešení?

Troufnu si říci, že v nijak dramatické míře. Nejedná se o vlastnost, kterou člověk apriori očekává od nábytku vyšší kvality. Objevuje se to, zkouší se to. Asi nejrozšířenější vychytávkou je nabíjení mobilních telefonů. Zjišťovali jsme, zda by klienti uvítali například audiotechniku zakomponovanou do nábytku. Jenže zákazníci, pro které je důležité dobré ozvučení domácnosti, jsou často orientovaní a kovaní odborníci a preferují poloprofesionální či profesionální řešení zvuku, které jim v současnosti v rámci nábytku nelze v dostatečné míře nabídnout. Jiný pohled nabízí například využít umělé inteligence při výrobě nábytku jako v případě AI Chair, kterou navrhl Philippe Starck pro Kartell.

Za dobu fungování Konsepti jste v Česku otevřel samostatné showroomy několika značek: Vitra, Flos a Kartell. Jak se u nás zabydlely?

Všechny uvedené firmy spojuje skutečnost, že je stvořili a formovali výjimečně silné osobnosti jejich majitelů. Jsou to vizionáři, jejichž způsob uvažování o produktu a trhu se výrazně odlišuje od průměrných ostatních. Flos byl už v šedesátých letech ikonickou značkou, ale Piero Gandini prokázal neuvěřitelnou odvahu a houževnatost a Flos je dnes fakticky tvůrcem trhu. Podobně Claudio Luti u Kartellu bez váhání propojoval nejlepší designéry s progresivními materiály a technologiemi, které se objevovaly na trhu. Vitru jsme přivedli již v roce 1995. V té době ji ještě vedl osobně Rolf Fehlbaum, asi největší vizionář v oboru. Nevšední produkty, inteligentní a účinný marketing a především zaměření pozornosti na klíčové architekty dovedly Vitru na vrchol. Dnes je v Čechách v prodejích na obyvatele úspěšnější než kdekoliv na světě. Pro Konsepti bylo klíčové, že jsme tyto firmy a jejich sílu včas rozpoznali a že s námi chtěli pracovat.

V roce 2000 tu Vitra dokonce otevřela vlastní pobočku, kterou jste několik let vedl. Bylo by dnes možné replikovat úspěch Vitry s nějakou jinou značkou?

Myslím, že by to nebylo dnes snadné. Byli jsme odvážní, ve správnou dobu na správném místě a dokázali jsme věrohodně a s nadšením obhajovat jejich skvělé produkty. Trh je dnes úplně jiný, mnohem otevřenější, dostupnější a je na něm obrovské množství nových firem, například ze Skandinávie, ze Španělska nebo z Portugalska, které jsou schopny velmi pružně vystihnout daný trend, které značky jako Vitra určí. A do půl roku přijdou s obdobným, hezkým produktem, který umějí dobře prodat. Takže dnes by to rozhodně nebylo jednoduché.

Vaše pražská prodejna Konsepti není jediná, máte ještě showroomy v Brně a v Bratislavě. Chystáte další expanzi?

Spíše ne, protože jádro našeho podnikání se točí kolem výrazných a silných značek, které patří do vyššího segmentu. A Česká republika není dost velká na to, aby pro nás mělo smysl se regionálně rozšiřovat. Jako lokální zástupci zahraničních firem ani nemáme možnost jít mimo hranice Česka a Slovenska. Proto spíše vyhledáváme spolupráce s dalšími subjekty, se kterými se můžeme navzájem doplňovat, co se týče poskytovaných služeb.

Před pěti lety jste ovšem rozšířili podnikání do digitálního prostoru, a to díky online obchodu D1one. Jak se design prodává přes
internet?

Překvapivě dobře, respektive mohu říci, že prodeje rostou. My jsme si v případě D1one dovolili nakombinovat více funkcí, kdy máme kamennou prodejnu, která slouží jako základna e-shopu, ale zároveň funguje jako outlet. Naše produkty jsou kvalitní, výjimečné a mají dlouhou životnost a některé z nich jsme schopní nabídnout za velmi dobrou cenu. Obecně vzato, e-shop je pro nás důležitý pro menší položky a pro zákazníky v menších městech, kteří nemají možnost vyrazit do Prahy nebo do Brna jen kvůli tomu, že si chtějí koupit lampičku. Myslím, že z tohoto pohledu to funguje výborně.

Autor: redakce Estate.cz

(Visited 3 times, 1 visits today)

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin

Čtěte také

© 2021 All rights reserved​

Made by RomanJelinek.cz | full servisová marktingová agentura

Porovnejte nabídky