Po dlouhých měsících se v polovině září konal Art Basel. Nejslavnější a také tradičně nejoblíbenější veletrh umění ve švýcarské Basileji byl očekáván s lehkým napětím. Jednoznačně se do něj propsala radostná atmosféra z opětovného setkávání se a rozhovorů s galeristy, umělci a sběrateli. Vedle hlavní sekce mezinárodních galerií je atraktivní součástí výběr nemnoha světově exponovaných umělců s názvem Unlimited. Nemusí se však nutně jednat jen o etablované autory, ale také o nově se objevující talenty, které však již profesionální trh zařadil do svého portfolia. Letos mezi nimi byl také fenomenální britský malíř a ikona světa umění David Hockney (*1937). Jeho mimořádně velká fotografická kresba po celé délce jedné stěny vytvářela iluzi další galerie s diváky.
Vždy osobitý
Hockney si vydobyl renomé velice záhy. Nebylo mu ani třicet let, když se stal vůdčí osobností britského pop artu a získal ocenění na londýnské Královské akademii umění. V pozdních 60. letech se přestěhoval do slunné Kalifornie a jeho nejznámější náměty reflektují šťastné excesy tehdejšího života a bohémské společnosti. Obrazy venkovních bazénů u rozlehlých vil, nazí mladí muži a hédonistická atmosféra zahálení jsou provedeny v zářivých barvách. Formálně se soustředil na figurativní scény a krajinu. Jeho ojedinělé gesto je velice reduktivní, námět je jako by zastavený, prostor výrazně zploštěný. V průběhu své dlouhé a plodné kariéry se primárně soustředil na malbu a fotografii, ale používá další tradiční média kresbu, koláž a grafické techniky. Vedle nich se však neostýchá použít jiné přístroje jako laserovou kopírku a v poslední době také iPad.
Propojení světů
Rovnou dvě výstavy se aktuálně zahájily v bruselském Centru výtvarných umění BOZAR ve spolupráci s britskými institucemi. Před více než třemi dekádami zde Hockney již vystavoval, ale nyní se jedná o jeho rozsáhlou retrospektivu. Výběr prací vychází ze sbírky Tate Modern z let 1954 až 2017, dokumentující cestu od divokých 60. let, kalifornského období obsahující rozsáhlé krajiny a také známé portréty. Druhá výstava je naopak výrazně současná a experimentální. Ukazuje na propojení hlavních disciplín malby a fotografie za použití digitálních nástrojů. Přesto obrazy příchodu jara v Normandii, které vznikly během loňského lockdownu, působí naprosto nadčasově.
Je to ona mistrovská kvalita, která přináší čistou radost při pohledu na Hockneyho malby. Není překvapující, že se jeho práce vyšplhaly na pomyslný vrchol jak samotné historie umění, tak jeho trhu.
Autor: Lucie Drdová
ČTĚTE TAKÉ:
Classic rallye: Limitované edice hodinek
Designové novinky: Všestranně nadaný Pierre Gonalons