kliknutím aktivujete zoom
načítám...
Nenašli jsme žádné výsledky
otevřená mapa
Pohled Cestovní mapa Družice Hybridní Terén Moje lokace Celá obrazovka Předch další

0 Kč - 50 000 000 Kč

Další možnosti vyhledávání

0 Kč - 100 000 Kč

Další možnosti vyhledávání
Našli jsme 0 Výsledek. Zobrazit výsledky

Estate.cz » Architektura & Design » Philipe Starck: Enfant terrible mezinárodního designu

Philipe Starck: Enfant terrible mezinárodního designu

Philippe Starck
Zdroj: Archiv společnosti
Vizionář. Volnomyšlenkář s nekonvenčním stylem. Enfant terrible mezinárodního designu. A jeden z nejznámějších designérů a interiérových architektů současnosti. Mění obvyklý pohled na svět a hraje si s materiály. S vizí lepšího světa. Od motorky až po obrovskou jachtu. Od předmětu každodenní potřeby až po design interiéru budící pozdvižení. Od 80. let nám připravuje momenty plné překvapení a svým designem vytváří mezinárodní měřítka. Jeho díla skrývají odpovědnost za společnost i životní prostředí.

Philippe Starck se narodil v roce 1949 v Paříži jako syn francouzského leteckého inženýra a vynálezce. Povolání otce bezpochyby ovlivnilo jeho směřování. Vystudoval interiérovou architekturu a design na École Nissim de Camondo v Paříži. Roku 1968 založil svou první společnost, která vyráběla nafukovací předměty. Vždy se zajímal o design jako o celkový koncept, v 70. letech se proslavil vytvořením interiérů pro klienty, jako jsou pařížské noční kluby La Main Bleue (1976) a Les Bains-Douches (1978).

Poprvé získal mezinárodní pozornost, když ho pověřili rekonstrukcí a zařízením soukromých bytů francouzského prezidenta Françoise Mitterranda v paláci Élysée  v Paříži (1983 – 84). Mezinárodní hvězdu z něj pak udělala pařížská kavárna Café Costes. Pokračoval v navrhování interiérů restaurací pro Manin (1985) v Tokiu, Theatron (1985) v Mexico City a Teatriz (1990) v Madridu. Starck byl také zodpovědný za interiérový design hotelů Royalton a Paramount (1988 a 1990) v New Yorku. Výsledek byl natolik zdařilý, že tyto interiéry následně inspirovaly hotely po celém světě k využití jeho služeb.

V průběhu různorodých zakázek, na kterých Starck pracoval, nevyvinul pouze jednu výraznou estetiku ani preferenci určitých materiálů. Spíše se zabýval potřebami individuálního klienta, ať už to byl poněkud konzervativní charakter státních bytů, nebo okázalejší tón potřebný pro módní noční klub. Ve Starckově práci se však přesto některé konstanty vyvinuly, zejména preference tekutin, organických forem a zahrnutí jemných hravých detailů v souladu s jeho smyslem pro humor. Například v butikovém hotelu Delano v Miami Beach na Floridě (kterým vytvořil v roce 1995 zcela novou kategorii – designové hotely) má každý pokoj na zdi připevněný kovový držák na jablko. Na držáku je vytištěna fráze „An apple a day keeps the doctor away“.

Zdroj: Archiv

Mimořádnost v krvi

V roce 1999 Starck spojil své síly s Johnem Hitchcoxem a založili developerskou společnost YOO, jejímž cílem je vytvářet mimořádné obytné prostory. Značka YOO inspired by Starck si na svůj účet připsala už více než dvacet úspěšně dokončených projektů po celém světě. Souběžně s kariérou interiérového designéra si Starck vybudoval mezinárodní pověst také na základě své široké škály průmyslových návrhů. Už v roce 1976 založil společnost Starck Product.  Různé výrobky, které na zakázku navrhl, často charakterizovaly stejné organické, tekuté linie jeho interiérů. Vyjmenujme namátkou pár z nich: lodě pro Bénéteau, lahve s minerální vodou pro Glacier, kuchyňské spotřebiče, a to zejména odšťavňovač Juicy Salif pro Alessi, zubní kartáčky pro Fluocaril, zavazadla pro Samsonite, městský mobiliář pro JC Decaux, kancelářský nábytek pro Vitru, vodovodní baterie a koupelnové doplňky pro AXOR, televize pro Thomson Multimedia, hodinky pro Fossil, brýle pro Alaina Mikliho a optickou myš pro Microsoft.

Zdroj: Archiv

Neobyčejná obyčejnost

Starckovi se nejlépe podařilo dosáhnout své populistické vize designu u produktů každodenní potřeby, které se prodávaly za dostupné ceny a prostřednictvím běžných prodejních sítí. Odmítl vytvářet design jen kvůli kráse nebo jako symbol bohatství. Doufal, že jeho práce zlepší život lidí přidáním prvku humoru a překvapení do tak prostých činností, jako je čištění zubů nebo vaření. Sám návrhář se často objevoval  v reklamách na své výrobky, protože jeho okázalá, veselá osobnost ztělesňovala poselství jeho práce.

Jak dobře znáte Starcka?

Méně známým faktem je, že Starck také pracoval jako architekt, mnoho zakázek realizoval v Japonsku. Přestože jeho budovy ho neproslavily tolik jako interiéry a produktový design, sdílely s nimi plynulé linie a hravé detaily. Mezi nejznámější díla patří Asahi Beer Hall (1990) v Tokiu, strohá bloková žulová budova zakončená baňatým oranžovým tvarem připomínajícím plamen, a kancelářská budova Unhex Nani-Nani (1989) rovněž v Tokiu, která má připomínat zelenou obludu vynořující se z bažiny.

Zdroj: Archiv

1994

Svým zcela novým pohledem na koupelnu jako Salon d’eau způsobil Philippe Starck poprask a spustil zásadní revoluci. První moderní obytná koupelna s koupelnovou kolekcí AXOR se tehdy jevila jako zcela průkopnická, dnes se dá říci, že je to již klasika. Extrémně lineární design je nadčasový a zákazníci na celém světě jím nepřestávají být ohromeni. Kromě joystickové rukojeti obhatily design koupelny další inovace zcela v souladu s principy minimalismu: sprchový sloup a tyčová ruční sprcha.

4

Tolika kolekcemi AXOR se táhne Starckův princip koupelny jako Salon d’eau. Jde o AXOR Starck, AXOR Starck Organic, řadu skleněných baterií AXOR Starck V a sprchovou kolekci AXOR ShowerCollection. Starckova poezie redukce jako základní princip koupelny zdůrazňuje potřebu nahlížet na koupelnu jako na individuální místo, kam se člověk může stáhnout z hlasitého světa, jako šanci na zpomalení tempa, jako prostor pro rozjímání, vnímání sebe sama a pro očistný rituál. Věci v koupelně mají sloužit nenáročně, puristicky – jejich estetika má odpovídat funkci.

2000

Práce a dílo Philippa Starcka již dlouho považujeme za ikony. Jeho design překračuje hranice všednosti a obvyklých tvarů, otevírá nové ohromující úhly pohledu na staré známé věci… V roce 2000 obdržel prestižní rytířský Řád čestné legie. Je to jedno z mnoha respektovaných ocenění, která mu byla během více než 30 let jeho tvorby udělena.

Zdroj: Archiv

10 000

Přibližný počet návrhů, na nichž se Starck podílel. Od restaurací po hotely, od nábytku až po vesmírné moduly. Počet produktových kategorií, jichž se během své kariéry Starck dotkl, je skutečně ohromující. Zahrnuje interiérové dekorace, architekturu, městský mobiliář, průmysl (větrné turbíny, fotobudky), vybavení koupelen a kuchyní, podlahové a nástěnné krytiny, osvětlení, domácí spotřebiče, kancelářské vybavení, jako jsou sešívačky, nádobí, oblečení, doplňky, hračky, skleněné předměty, grafický design a publikace, vozidla pro zemi, moře, vzduch i vesmír, a dokonce také potraviny.

142,81

Délka největší soukromé motorové jachty s plachtou na světě, na jejímž návrhu se Starck jako autor interiérů podílel. Plavidlo Sailing Yacht má v kýlu podvodní pozorovací modul, který je zhotoven z třiceticentimetrového bezpečnostního skla.

Autor: Dominika Záveská

(Visited 23 times, 1 visits today)

Líbil se vám článek? Podělte se o něj se svými přáteli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin

Čtěte také

© 2021 All rights reserved​

Made by RomanJelinek.cz | full servisová marktingová agentura

Porovnejte nabídky