Hotelnictví jako jedno z nejpostiženějších odvětví pandemie je kvůli zavřeným hranicím pro mezinárodní turismus dlouhodobě ze hry. A protože světlo v tunelu zatím nevidí, začalo i ono měnit strategii a dosavadní propadák měnit v perspektivní byznys. Realitní investoři po celém světě totiž začali výhodně skupovat hotely v nouzi, aby je vzápětí přestavěli na lukrativnější a tolik potřebné dostupné bydlení.
Díra na trhu
„Považujeme se za společnost zabývající se recyklací budov,“ řekl deníku Wall Street Journal Dan Norville, prezident americké společnosti Vivo Living. Společnost svůj první hotel, nemovitost z roku 1927 se 112 pokoji, přestavěla na byty koncem roku 2019 v Ogdenu ve státě Utah, od začátku pandemie však přidala další tři projekty ve státech Arizona, Indiana a New York. Smlouvu na nákup čtvrtého hotelu v okolí texaského města San Antonio pak uzavřela počátkem letošního roku.
V hledáčku Vivo Living jsou především postarší motely s venkovními chodbami a schodišti, kterých v USA najdete spoustu. „Jedná se o funkčně zastaralý typ produktu pro hotelový průmysl. Ale když se na ně podíváte blíže a představíte si zahradní domek pro více rodin, jde o téměř stejný typ nemovitosti,“ dodává Dan Norville.
Podle Elana Gordona, ředitele realitní investiční společnosti SHIR Capital, která na stovky bytů přeměnila hotely v Jižní Karolíně a Texasu, přitom obchodní plán této strategie funguje nejlépe na trzích, kde se cena pronájmu bytů v nových budovách pohybuje nad tisícem dolarů měsíčně. Těm pak totiž tzv. hotelové byty mohou konkurovat až o dvacet procent nižší cenou.
Garsonka dle libosti
Podobný vývoj předjímají zástupci realitního sektoru i v Česku, ačkoli realita zatím vypadá trochu jinak. „Turisté se v dohledné době do Česka nevrátí, obsazenost hotelů je nulová a hotely brzy začnou uvažovat o prodeji svých nemovitostí. Přestavbou na byty je přitom můžou podstatně zhodnotit, metr čtvereční bytů se prodává dráž než metr čtvereční v hotelu,“ říká Vladimír Zuzák ze společnosti Maxima Reality.
Totéž podle něj platí pro kancelářské prostory, kde se očekává, že zaměstnanci budou i do budoucna trávit podstatně více času na home office, než bylo běžné před pandemií. „Řada kanceláří jsou přitom přestavěné bytové prostory, ty se mohou opět změnit na byty a výhodně prodat. V následujících letech můžou takto vzniknout tisíce nových bytů,“ predikuje expert.
Přizpůsobit se poptávce
Aktivně v této oblasti vystupuje například společnost Czech Inn Hotels, která podle Patrika Kupky, ředitele hotelu Cosmopolitan z této sítě, aktuálně nabízí na dlouhodobý pronájem v Praze a Brně sedm ze svých třiadvaceti hotelů. „Celková kapacita je přibližně 600 pokojů, které jsme upravili na malometrážní byty – garsonky a nabízíme je na krátkodobé i dlouhodobé možnosti pronájmu s flexibilní výpovědní lhůtou podle požadavku klienta,“ říká Patrik Kupka s tím, že cenově se tento pronájem pohybuje od 6500 korun měsíčně.
Momentálně je prý obsazenost pokojů zhruba padesátiprocentní, přičemž cílovou skupinou jsou lidé, kteří potřebují řešit nečekanou situaci, ale i zaměstnanci, kteří nechtějí denně cestovat za zaměstnáním, případně obchodníci a podnikatelé, jež chtějí mít v Praze či Brně druhý byt.
Home office na zámku
Řešení, k němuž po celé republice sáhlo mnohem víc hotelů, ale s koncem roku je přestala řada z nich opět nabízet. Takový osud potkal i síť hotelů Sivek Hotels. „Zastavili jsme to v momentě, kdy vláda vyhlásila usnesení o omezení ubytovacích služeb. Máme k tomu vlastní právní stanovisko, na jehož základě jsme se rozhodli dlouhodobé pronájmy zastavit a nadále nenabízet, a to vzhledem k povaze našich zařízení,“ uvádí výkonný ředitel Viliam Sivek Jr.
Podobně svou nabídku stáhla i Alexandra Kasperová, majitelka a ředitelka pětihvězdičkového hotelu Chateau Herálec na Vysočině. Ta až donedávna využívala další formu záchrany, k níž hotely sáhly již zkraje pandemie – nabídku prostoru pro zaměstnance, kteří nechtějí home office trávit v domácím prostředí.
„Nabízeli jsme speciální balíček Home office na zámku včetně ohňového menu nebo neomezeného vstupu do wellness, protože v čase korony jde o výborný formát, jak vypadnout z domácí klece. A lidi měli zájem, ačkoli nejsme místo, kam by jezdily hromady obchodních cestujících. Se zpřísněním vládních opatření to ale přestalo dávat smysl a v polovině prosince jsme zavřeli úplně,“ říká majitelka.
Text: Andrea Votrubová