Maserati Levante, jehož světová výstavní premiéra se odehrála na mezinárodním autosalonu v Ženevě pořádaném na jaře loňského roku, je tedy his-toricky prvním zástupcem automobilky s trojzubcem ve znaku v kategorii prémiových SUV, kde jsou jeho hlavními konkurenty Porsche Cayenne nebo Jaguar F-Pace. V nabídce samotné značky Maserati pak skvěle doplňuje širokou paletu sportovně laděných sedanů Quattroporte a Ghibli, kupé GranTurismo i kabrioletu GranCabrio.
Italský šarm
Maserati se při výběru jména pro své první sériově vyráběné SUV inspirovalo označením větru. Levante je totiž teplý středomořský vítr, který se může během okamžiku změnit na přirozeně silný vichr. Název tak výstižně odráží jedinečnou charakteristiku tohoto vozu, jenž do své kategorie přináší typicky italský přístup k designu a rozvíjí linie již zmiňovaných sedanů Quattroporte a Ghibli. Charakteristický styl značky Maserati je na tomto modelu doslova všudypřítomný. Přední zúžené světlomety jsou rozděleny na dvě části, přičemž horní světla jsou propojena s již tradičním pojetím masky chladiče dodávajícím vozu agresivní sportovní vzhled, jak je tomu u většiny modelů této italské značky. Dalším poznávacím znamením automobilů s trojzubcem ve znaku jsou tři větrací otvory na předních blatnících, tolik typické pro vozy Maserati, nebo také lichoběžníkový C sloupek či bezrámová okna dveří. Zadní části vozu pak dominuje zúžené zadní okno, charakteristické pro výkonné sportovní vozy.
Styl a kvalita
Interiér modelu Levante podobně jako jeho exteriér navazuje na sportovní sedany značky Maserati. Podobně jako v jejich případě i zde si řidič a jeho spolujezdci mohou vychutnat atraktivní linie, které jsou samozřejmě kombinovány jen s těmi nejkvalitnějšími materiály, velmi příjemnými na dotek. K dispozici je skutečně velmi široká škála finálního provedení, od kvalitní kůže až po hedvábí značky Ermenegildo Zegna, které se vyrábí speciálním patentovaným procesem. Ve středu palubní desky je usazeno nervové centrum Maserati Levante v podobě multimediálního systému s 8,4palcovým dotykovým displejem, jehož prostřednictvím lze jednoduše ovládat celou řadu systémů a zařízení vozu od rádia přes navigaci až po připojení externích zdrojů, jako jsou telefony, tablety nebo notebooky. Dokonalý akustický zážitek pak nabízí výkonný surround audiosystém Bowers & Wilkins.
Symfonie pro šest válců
Maserati uvedlo Levante na trh se třemi šestiválcovými motory, z nichž jeden podle stále aktuálních evropských trendů spaluje naftu, zatímco zbývající dva jsou věrné benzinu. Vznětovým motorem o objemu tří litrů je osazeno Maserati Levante Diesel, které na tuto skutečnost upozorňuje již svým označením. Tento model s výkonem 202 kW zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy, dosahuje nejvyšší rychlosti 230 km/h a automobilka u něj uvádí spotřebu paliva v kombinovaném provozu 7,2 l nafty na 100 km. První z dvojice benzinovým třílitrem vybavených modelů je jednoduše označené provedení Levante, jehož motor disponující výkonem 257 kW, umožňuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 6,0 sekundy a dosažení nejvyšší rychlosti 251 km/h, zatímco spotřeba paliva v kombinovaném provozu je uváděna 10,7 l benzinu na 100 km. Vrcholem nabídky je pak model Levante S, který se pyšní výkonem 316 kW, zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, maximální rychlostí 264 km/h a spotřebou paliva v kombinovaném provozu 10,9 l benzinu na 100 km. Samotná automobilka uvádí, že tato paleta pohonných jednotek není finální a zájemce o ještě dynamičtější provedení má časem uspokojit Levante s benzinovým osmiválcem.
Sportovec i cestovatel
Po technické stránce je Maserati Levante kombinací výkonného silničního sportovního vozu, s jedinečnou ovladatelností i na povrchu s velmi nízkou přilnavostí, a typického offroadu s vynikajícími jízdními výkony. Chlubit se může nejen svými moderními přeplňovanými motory, ale také inteligentním řízením pohonu všech kol, elektronicky kontrolovanými tlumiči nastavitelnými na 5 + 1 úrovní, revolučním vzduchovým podvozkem nebo třeba osmistupňovou automatickou převodovkou speciálně kalibrovanou pro toto SUV. Kromě toho má Levante nejnižší těžiště ve své třídě a dokonale vyvážené rozložení hmotnosti v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravou.
Na nejvyšší úrovni
Široká škála sofistikovaných a pokročilých asistenčních systémů, jako například adaptivní tempomat, automatický start-stop systém, funkce varování před kolizí, automatický systém asistence při brzdění, senzor mrtvého úhlu, 360stupňové prostorové kamery, powerliftové otevíraní dveří nebo třeba automatické varování při vybočení z jízdního pruhu, jsou jen skromným výčtem toho, co Maserati Levante nabízí ve své výbavě v oblasti bezpečnosti a komfortu.
MASERATI LEVANTE:
- Zrychlení: 0-100 km/h:5,2 s
- Max. rychlost: 264 km/h
- Výkon: 316 kW
- Objem: 2,98 l
- Spotřeba: 10,9 l/100 km
- Hmotnost: 2109 kg
- Rozvor: 3004 mm
- Cena dieslového modelu: od 1 623 000 Kč bez DPH nebo 28 661 Kč bez DPH měsíčně (doba trvání leasingu 48 měsíců, celkový nájezd 100 000 km)
Autor: Ondřej Pavlůsek