Jaké jsou výhody butikové developerské společnosti?
Jiří Šalda: Komorní atmosféra, prémiové zařízení, individuální přístup. To jsou devizy, které stavíme do popředí jak v naší společnosti, tak u našich projektů. A to vnímáme i jako rozdíl od ostatních developerských společností. Naší ambicí tak není kvantita ale komornost a kvalita. Největší výhoda je na straně klienta, který při koupi bytu jedná přímo s majiteli společnosti. Byty, které nabízíme, jsou do detailu promyšlené architekty, ale názor našich partnerů nemusí stoprocentně korespondovat s potřebami klientů. Jsme si vědomi toho, že koupě nemovitosti je významným rozhodnutím v lidském životě, a to nejen z pohledu financí, ale i životní spokojenosti. Myslím tedy, že je pro kupující komfortní, že mají možnost jednat po celou dobu s malým týmem, případě se obrátit i na majitele, kteří mohou o všem rozhodnout a vyjít jim vstříc, aniž by se kvůli smlouvě, každé otázce či změně museli snažit probojovat k tomu správnému člověku ve velké společnosti.Koupi vlastního bytu je potřeba vnímat jako životní investici a té se musí dostat potřebné péče.
Petra Šaldová: Většina klientů k nám přichází v době, kdy je projekt teprve na papíře a nebo ve fázi ‚díry v zemi‘ či hrubé stavby. Následně s námi prochází celým procesem výstavby, během něhož řešíme případné požadavky na klientské změny. Za celou tu dobu, kdy jsme v kontaktu, máme možnost se blíže poznat. Někdo komunikuje více, někdo méně. My se přizpůsobíme. Vzhledem k tomu, že jsme opravdu komorní společnost s malým počtem zaměstnanců, klient vždy jedná s těmi samými lidmi, a jak zmínil manžel, a přijetí nezbytných rozhodnutí reflektující požadavky klientů je tedy velmi flexibilní, ale i to samozřejmě má své limity. Ke všem klientům přistupujeme velmi individuálně, věnujeme se jim, vycházíme jim vždy vstříc, a to i nad rámec běžných přístupů jiných developerů – alespoň podle toho, jaké máme zpětné ohlasy. Takže osobní přístup bude nejspíše tou hlavní přidanou hodnotou naší společnosti.
Má společnost tohoto charakteru i nějaké nevýhody?
JŠ: Pro klienta si nemyslím, že bych nějakou nevýhodu spatřoval. Je však třeba vnímat, že klienti investují do nákupu nemalé prostředky a mohou se obávat o svou investici, když za námi například nestojí velký investor. Obavy ale nejsou na místě. Naše projekty jsou financovány Českou spořitelnou a plnění ze strany klienta nastaveno tak, že když se s ním seznámí, zjistí, že se není čeho obávat. Nestavíme za peníze klientů. A nevýhody na naší straně? Tak ta zastupitelnost. Musíte plánovat, ale je to jako všude. Se ženou třeba jezdíme na dovolenou samozřejmě spolu, a to Vám ve firmě hned dva chybí. Ale ani to nepovažuji za nějakou vysloveně nevýhodu. Vždy říkám, že před zodpovědností neutečete – a my před ní nikdy neutíkáme. Každý závod se musí doběhnout a každá věc se musí dořešit. U nás neexistuje přehazování zodpovědnosti na někoho jiného, právě zodpovědnost je u nás vždy naprosto osobní a konkrétní. Pro klienta je to opět veliký přínos a pro nás závazek, který nám neustále připomíná, že jsme s klientem přímo propojeni.
Máte pocit, že pro zákazníky je při řešení bydlení důležitá i otázka velikosti developera?
JŠ: Jak už jsem uvedl, nemyslím a nesetkal jsem se s tím, že by to klienti řešili. Jde spíše o to, co, kde a jak nabízíte, než jak jste veliký. My klademe důraz na kvalitní, dotažené věci. Záleží nám na společných prostorech, na okolním prostředí, které můžeme ovlivnit, tedy na zahradách nebo zeleni, kterou na svých projektech rozhodně nezanedbáváme. Zároveň jsme měli možnost si v rámci jednoho z našich projektů vyzkoušet i loajalitu a diskrétnost našeho týmu ve vztahu ke klientům. A náš tým obstál na jedničku. U nás si byty kupují velmi dobře etablovaní a renomovaní lidé, ale od nás se tyto informace nikdy nikam dál nedostanou. U nás klientům vždy poskytujeme bezpodmínečnou ochranu jejich soukromí.
PŠ: Naše projekty jsou malé, čítají vždy maximálně 25 bytových jednotek. Je tedy zcela logické, že lidem bude záležet na tom, s kým budou sdílet společné prostory a jací budou jejich sousedé. My ale bohužel z hlediska GDPR nemůžeme klientům sdělovat konkrétní jména. Můžeme je ale ubezpečit, a vždy to tak děláme na základě našeho nejlepšího vědomí a svědomí, že v celém projektu budou bydlet slušní lidé, kteří si do budoucna mohou vytvořit i dobré sousedské vztahy. Většinu zájemců samozřejmě také zajímá, zda jsou byty pořizovány pro vlastní účely či k nájemnímu bydlení.
Pracujete i s investory, respektive nabízíte jim byty v předprodeji?
JŠ: My stavíme byty, které už z podstaty investiční spíše nejsou. Realizujeme projekty, které jsou primárně určené rodinám, jedná se o byty s většími dispozicemi. Dalším aspektem, který stojí proti parametrům typického investičního bydlení, je fakt, že se zaměřujeme na lokality mimo úplné centrum, primárně stavíme v okolí Prahy 6, což je zajímavá adresa, ale opět především pro rodinné bydlení.
PŠ: Byty, které realizujeme, nejsou pro typické investory úplně atraktivní. Máme v portfoliu i klienty, kteří kupují byty pro své děti, dnes náctileté, a než budou moci bydlet samy, potrvá to pár let. Po tu dobu bude v bytě zřejmě bydlet nájemník, ale může se stát, že byt bude i prázdný. Tento druh koupě ale nepovažujeme za investiční, protože zákazníci k tomuto druhu pořízení bytu přistupují jako kdyby jej kupovali pro sebe.
Jaké projekty právě připravujete?
JŠ: Momentálně pracujeme na doslova butikovém projektu, u něhož máme ambici, aby byl v rámci Prahy zcela unikátní. Je koncipován jako dům budoucnosti, kde budou využity moderní technologie, a to od topení či klimatizace přes chlazení nebo rekuperaci až po tepelná čerpadla a další zdroje napájení. Celý dům je vymyšlen tak, aby co nejméně zatěžoval životní prostředí a zároveň provozní náklady jednotlivých bytů byly co nejoptimálnější. Ano, pořizovací náklady budou logicky vyšší, ale následně se všem majitelům tato prvotní investice vrátí. Život v tomto domě nejenže bude takzvaně zelený, ale také energeticky nenáročný. Samozřejmě klademe stejně jako ve všech našich projektech velký důraz na vysoký prémiový standard a na soukromí klientů. Celý dům bude čítat pouze sedm bytových jednotek o dispozicích 4+kk až 5+kk.
Čím dalším bude ještě tento projekt výjimečný?
JŠ: Počáteční zadání pro architekty bylo jasné – chtěli jsme, aby byl každý byt unikátní. Společné prostory budou pojaty velmi reprezentativně a neotřele. V developerských projektech se obvykle jednotlivá patra kopírují, ale to v případě zmíněného domu neplánujeme. Každý byt bude dispozičně odlišně uspořádán, každý bude mít to své nej. Vysoce originální bude i práce se zelení, kdy ke každému bytu bude náležet vlastní zelená plocha, ať už na střeše, nebo na balkonech a zároveň bude všem obyvatelům k dispozici společná zahrada. Byt v posledním podlaží bude mít samostatnou zahradu přímo na střeše, kde plánujeme i bazén s proskleným dnem, skrze které bude možné vidět do prostoru bytu. Je to velká výzva.
PŠ: Nejen v rámci tohoto návrhu spolupracujeme s předními odborníky, kteří se zabývají technologiemi, ať už u nás, nebo v zahraničí. Bazény na střechách jsou k vidění v hotelích či resortech, ale umístění na střeše soukromého domu tak, aby byl bazén přístupný pouze z jednoho bytu a měl prosklené dno, bude unikátní. Věříme, že se uvedené podaří prosadit.
Na co v rámci svých projektů kladete největší důraz, co se týče zahradní architektury?
PŠ: Na to, kdo je navrhuje a s kým je realizujeme. Jedním z našich dlouhodobých partnerů zahradních architektů je Ateliér Flera, který založil Ferdinand Leffler. Samozřejmě i pro tento náš projekt jsme jej poptali a myslím, že se toho výborně zhostili. Jsou přední odborníci , mají mnoho zkušeností , jsou nadšení a s takovými se spolupracuje nejlépe. První studie toho, jak budou zahrady v celém projektu vypadat, je už na světě. Máme společný cíl, kterým je vytvořit v hlavním městě něco výjimečného. A myslím, že mohu mluvit za všechny a říci, že celý tým to cítí stejně.
JŠ: Z předchozí vzájemné spolupráce víme, že práce, za kterou stojí Ferdinand Leffler, je vždy dotažena do konce. Zahrada se obvykle realizuje až na závěr a jde o prvek, na němž se často šetří. V našem případě to neplatí. S Ateliérem Flera jsme pracovali již v rámci našeho projektu Vila Petřiny, kde jsme zahradu realizovali přesně podle původního plánu, a tady budeme usilovat o to samé. Na Petřinách máme možnost sledovat, jak se zahrada od dubna do října mění, pokaždé kvete jinak. Vše je promyšlené a budoucí uživatelé se mají na co těšit.
PŠ: Je vidět, že právě Na Petřinách byl přesně dodržen původní osazovací plán, který vytvářeli skuteční profesionálové. V rámci tohoto projektu se pracovalo s více než 320 druhy rostlin, což je opravdu ojedinělé.
Proč jste se rozhodli pro směr zeleného bydlení – byla důvodem poptávka zákazníků, nebo je to aktuální trend trhu?
JŠ: Myslím, že dnes je po tomto typu bydlení poptávka a zároveň jsem přesvědčený, že už není možné, abychom se k přírodě a životnímu prostřední chovali tak, jako by zdroje byly nevyčerpatelné. Přirozenou odpovědností developera by měla být minimalizace zátěže pro životní prostředí způsobené stavbou. I proto jsme se rozhodli vydat tímto směrem.
Zatím jste se zaměřovali jen na Prahu a horské lokality. Vidíte potenciál i v dalších městech Česka nebo jiných typech objektů?
JŠ: Určitě se chceme i nadále zaměřovat primárně na Prahu a místa, která známe důvěrněji. Českou republiku máme zmapovanou poměrně dobře a jsme přesvědčeni, že kupní síla v projektech, které chceme stavět, je hlavně v hlavním městě. Máme potřebu také neustále na vše dohlížet a to téměř denně, i z toho důvodu je naše volba celkem jasná.
Do jaké míry ovlivnila pandemie a procesy kolem ní případné plánované dokončení či prodeje bytů a chuť lidí investovat?
JŠ: V květnu jsme zahájili prodej našeho posledního projektu U Boroviček. Musím přiznat, že na počátku jsme měli poměrně ostrou debatu s prodejci o tom, jestli je k zahájení prodeje správný čas. V té době probíhala první vlna covidu 19, lidé byli ve velké nejistotě a přirozené byly obavy na všech stranách. Naši prodejci byli k zahájení prodeje v tento moment spíše skeptičtí. Já jsem trval na tom, že prodávat začneme. Dnes jsme v situaci, kdy nám zbývá prodat deset procent z celkového počtu bytů. Prodej je maximálně úspěšný a předčil naše očekávání. Osobně jsem zastáncem toho, že koronavirová krize se nemovitostní trhu dotkla spíše v pozitivním slova smyslu než v jiných odvětvích, která zasáhla více či zcela, ať už gastronomii či cestovní ruch. Jestli dnes lidé cítí nějakou jistotu ohledně toho, kam ukládat peníze, pak jsou to právě nemovitosti.
Text: Nikol Pavlíčková, foto: Ondřej Pýcha