Aromaterapie na vrcholu
Stejně jako tomu bylo v roce 2020, také v tom minulém trávili lidé hodně času doma. Snad právě proto si oblíbili obklopovat se aromaterapeutickými svíčkami, difuzéry a františky, které v roce 2021 zaplnily trh. Mezi ty nejpovedenější patřila kolekce maxi svíček a difuzérů ve třech vonných kompozicích od české značky Meadows. Ve spolupráci s designérem Lukášem Novákem vytvořila tři varianty provedení – Black Madonna, Golden Grace a Vesper Glow. Svíčky jsou z ekologického sójového vosku, knoty z egyptské bavlny a balení ručně vyráběné. Po vypálení nebo vyprchání esence vám navíc doma zůstane krásný kus českého skla z Kamenického Šenova, který bez problémů najde další uplatnění v interiéru. Můžete použít i kousky z limitované kolekce, kterou Novák navrhl ve spolupráci s Voniak pro Footshop. Svíčky, stojánek na vonnou tyčinku a difuzér navazují na jeho nápojovou sadu Alice in Wonderland, i ony se před očima vlní a roztékají. Může za to ruční zpracování poddajného borosilikátového skla, Novák navíc přidal postříbření, které z kousků dělá exkluzivní záležitost. Svíčka po vypálení poslouží jako kalíšek a difuzér třeba jako váza.
Voňavě a udržitelně
Udržitelně nad svými produkty přemýšlí i Olga a Borys Kudelovi z Perfumed Prague. Všechny jejich produkty jsou v zálohovaných obalech, které po spotřebování můžete vrátit a získat slevu na další nákup. Díky parfémářskému zázemí jsou sójové svíčky Perfumed Prague vrstevnaté a nezvyklé – jejich novinky z minulého roku voněly po bříze, javoru, citrusovém bergamotu nebo verbeně, ale i kaktusovém fíku, dýňovém krému nebo seně s heřmánkem. Ve spolupráci s festivalem Lemarket se pustili i do minimalističtějších obalů a uvedli vlastní difuzéry. Parfuméři stojí také za značkou Pigmentarium, která v minulém roce představila několik novinek určených do domácnosti. Mezi všemi vyniká pokovený porcelánový stojánek na vonné tyčinky Incense Altar z dílny designéra Daniela Piršče.
Poetiky přírody
Nic než dým nezbyde po organických svíčkách od Apis Candela ze včelího vosku s přírodními aromaty, jakými jsou propolis, pyl i zbytky medu. Minulý rok tahle mladá značka z podhůří Orlických hor vletěla na trh jako vichřice a nenechala kámen na kameni. A to doslova, protože nás naučila znovu používat tenké svíce a jako stojánky používat právě třeba ozdobné kameny. Nádherné stojánky a svíce pro Apis Candela navrhla také Eliška Monsportová, která má za sebou velmi produktivní rok. Spolu s Lenkou Kerlickou vytvořila jedinečné křišťálové aromalampy Aithér s nepravidelným povrchem v několika barevných provedeních. Kvůli komplikované technologii odlévání z voskového modelu je každá z aromalamp neopakovatelným unikátem na hranici designu a volného umění. Pro pražskou galerii a obchod Artisème navrhla limitovanou kolekci zrcadel s ruční rytinou Above. Jedná se o první kolekci, kterou seženete jen a pouze v obchodě s poetickou zahradou za Lennonovou zdí, jež symbolicky zahájila novou éru jejich existence. Zrcadla Monsportová vytváří ve dvou tvarech obohacených o brus abstraktních krajin. Pro ně ji inspiroval snový výhled z ptačí perspektivy vznášejícího se letadla nad Sicílií. Zrcadel existuje od každého jen třicet kusů, tak rychle pro ně, ať je stihnete! Jemný ruční brus charakterizuje i Monsportové magisterskou práci, s níž v minulém roce úspěšně dokončila studia na UMPRUM, a k vidění je aktuálně v pražské bytové galerii Nookart. Tradiční technika se v pojetí Monsportové probouzí z dlouhého spánku a nabízí unikátní propojení virtuózních řemeslných schopností a současného umění.
Showroom par excellence
Jedním z jednoznačných vrcholů minulého roku bylo otevření nového showroomu značky BOMMA v kubistickém domě Diamant od architekta Emila Králíčka z roku 1912. Na koncepci BOMMA Atelieru se podílela italská designérka Sophie Wannenes společně s českým designérem a kreativním ředitelem firmy Václavem Mlynářem. Společně bytu vdechli přirozenou atmosféru a využili perfektně dochované vestavné funkcionalistické prvky původního interiéru tak, aby vytvořili skutečně inspirativní netradiční prostor, který naplno ukáže možnosti interiérového designu. „Koncept vychází ze současných evropských trendů, do kterých jsou vmíchány barvy tak, aby vytvořily až scénografickou, avšak zcela harmonickou atmosféru. Výsledkem je reálné místo pro život, práci i vzdělávání, prostředí pro designéry i značky, které spojuje láska k designu,“ říká interiérová designérka Sophie Wannenes, která má svůj ateliér v Miláně. Místo je určené k setkávání odborníků i nadšenců designu, diskuzím, společenským událostem a uměleckým rezidencím. K vidění jsou zde produkty od předních světových firem, jako jsou DeCastelli, Vitra, Agapecasa, Wall&Deco, a mnoha dalších, ale i kompletní kolekce BOMMA včetně novinky pro minulý rok – lustru Pyrite od Studia Dechem. Povedený nový showroom představila v minulém roce také interiérová designérka a dekoratérka Nina Makelberge a její studio Médecine. Její obchod s vintage objekty, pečlivě vybranými starožitnými i nově produkovanými koberci a doplňky najdete na Janáčkově nábřeží 53 v Praze 1.
Znovu na scéně
Po několikaleté pauze se na scénu vrací designér Jan Plecháč. Na Designbloku představil poslední kolekci svítidel Saint Polymére, v níž se zabývá kontrastem mezi průmyslovou a ruční výrobou. Nakolik jsou tyto dva světy vzdálené, nebo snad blízké? Pro tvorbu hlavní struktury použil klasický polystyrenový materiál, jehož standardizovaná velikost ovlivnila také rozměr finálních produktů – vycházel z běžně dostupného balíku polystyrenu, který se dá za pár korun pořídit v každém hobby marketu. Průmyslové výseky ručně vysochal do dvou podlouhlých tvarů: oblého a hranatého, které posloužily jako vzory pro sklářské formy. Nepravidelná struktura složená z milionů drobných bublinek zajišťuje neopakovatelný povrch, který z každé strany působí jinak. Při bližším pohledu je množství malých polystyrenových dílků až paradoxně blízké buněčnému mikroorganismu. Svítidla vyrábí v délkách na míru, v mléčném nebo křišťálovém provedení.
Světový úspěch
Dva zrcadlové objekty představil na benátském design bienále a závěr roku věnoval sólo prezentaci na uznávaném veletrhu Design Miami. Řeč je o českém designérovi Tadeáši Podrackém, kterému se v minulém roce podařilo prorazit na mezinárodní scénu sběratelského designu s kolekcí Metamorphosis. V Itálii na jaře prezentoval zrcadla vycházející z výzkumu tradiční techniky benátského skla, které interpretoval velmi současným způsobem. Aktualizace zahrnovala až neobvyklé upozadění historicky ceněné techniky, kterou v jeho pojetí pohltila rozpínající se vyřezávaná dřevěná struktura. Kolekci pak rozšířil pro příležitost na Design Miami a premiéry samostatné prezentace ve spolupráci se španělskou Side Gallery. Do série přidal dvojici křesel a podnožky, lampu a čtveřici poliček. Všechny pojí tekutá estetika, v níž dřevo působí jako by se roztékalo a vlnilo před zraky diváka.
Triumf forem
Na podzimním Designbloku utvrdil svou pozici na české designové scéně nastupující talent produktového designu Jiří Krejčiřík. Jeho svítidla Luna a sochařské skříňky ze série Nouveau patřily mezi to nejlepší, co bylo na festivalu k vidění. Monumentální skleněné koule se vznášely nad subtilní kovovou konstrukcí, přičemž světlo odrážely zvenku i zářily zevnitř. Jeden lustr totiž slouží k vytvoření dvou různých atmosfér – stmívatelný světelný zdroj uvnitř koule poskytuje jasné světlo pro každodenní fungování, druhý vytváří rozptýlené teplé světlo pro příjemné večerní přítmí. Není proto divu, že si propracovaná realizace odnesla ocenění za nejlepší svítidlo Designbloku 2021. Pro skříňku a knihovnu se Krejčiřík inspiroval u české secesní estetiky, zejména pak v díle multidisciplinárního umělce Františka Bílka. Vliv se do nábytku propsal zdobnými detaily ručního vyřezávání, které jsou však očištěné na originální materiál, a dekorativní jsou tak pouze formálně. Krejčiřík zároveň připravil další dva kusy pro pařížskou galerii Boon Room, ke kterým přizval výtvarnici Taju Spasskovou. V projektu společně překročili hranice mezi užitým a výtvarným uměním, když Taja skříňky pokreslila pyrografickou metodou vypalovaných motivů.
Nováčci
Jakub a Martin Klimešovi pochází z rodiny, která obchoduje s práškovými barvami. Znalost tohoto oboru a zkušenosti z architektonického prostředí společně proměnili do značky současného nábytku a doplňků Space of Space, která na Designbloku ukořistila první místo mezi nejlepšími doplňky. Cílem bratrů Klimešových je nábytek, který svými zaoblenými tvary nebude mít tendenci dominovat prostoru, ale spíše se mu přizpůsobí a příjemně ho doplní. Používají k tomu materiály ocele a hliníku ošetřené matným práškovým lakováním, které surovým materiálům dodává povrch hebký na dotek. Mezi jejich hlavní produkty patří odkládací stolek Jupiter, tácy Saturn 01, stylové pořadače do kanceláře, odpadkové koše a stolní organizéry Saturn 02 a 03.
Velkolepá sbírka
Pražákův palác Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie se na sklonku minulého roku otevřel po třech letech rekonstrukcí a přestaveb, aby veřejnosti představil nový koncept ART DESIGN FASHION. Expozice se tu nově věnují nejen designu, ale také módě a vzájemným vztahům designu a umění. Nově tak v Pražákově paláci najdete výstavu 2000+ věnovanou designu po roce 2000, vzešlou ze speciální otevřené výzvy, do níž se přihlásilo na 268 autorek, autorů, dvojic a studií se skoro šesti stovkami prací, z nichž odborná porota vybrala konečných 68 děl. Mezi vybranými je například sochařský stůl Odyssey od Jiřího Krejčiříka nebo keramická lampa Ve větru od Martiny Hudečkové. Nad lávkami od studia Olgoj Chorchoj se vznáší svítidla a křesla Lucie Koldové, halu zaplnil Démon růstu od Krištofa Kintery, dvůr Mrak z dílny architekta Marka Štěpána a také depozity otevírají své brány – v koncepci designéra Maxima Velčovského, architektů ze studia edit! a historika umění Radka Wohlmuta vystavují v Black & Light Depo na odiv známé exponáty spolu s těmi méně známými a dosud nevystavovanými objekty ze sbírek muzea. Mnohovrstevnatý koncept pomyslné výkladní skříně českého designu nemá v kontextu České republiky obdoby a právoplatně patří mezi největší projekty minulého roku!