„Nejdůležitější pro mě je spolupráce na fotkách s architektem, protože i jeho pohled na věc je důležitý, a kolikrát přijde se skvělými myšlenkami,“ říká Jiří Lízler Pokud jste zakládali prostor na nějakém konceptu, pak se to nebojte zmínit. Jsou přístupy, kdy je dobré koncept zapracovat do fotografií. Nejsem zastánce konceptuální fotografie, kdy výsledek nesouzní s konceptem architekta – například při focení Livesportu byl koncept sport a pohyb, a to jsme zdůraznili během v prostoru, rozhýbáním stolů a závoděním na taburetech.
Pokud to majitel objektu dovoluje, pak jsem zastáncem počkání si na tu správnou denní dobu. Některému prostoru sluší noční fotografie a některému denní. Ale záleží, jak je prostor koncipován. Rozhodně je-li to možné, doporučuji si počkat. Stejně tak nemusí být na fotkách vždy slunečno, fotografie, kdy je zataženo, jsou také nádherné.
Po tom, co jsme se seznámili s projektem a počkali na správnou denní dobu, je na čase začít fotit. Standardně nejdříve vybereme úhel, kde musí být vidět to, s čím nejde hýbat. Mnoho architektů preferuje jednobodové úhly, neboli ortogonální, protože jsou nejsilnější. Ještě lépe působí, pokud jsme schopni zachytit určitou symetrii. Miluji možnost tuto symetrii rozhodit nějakým prvkem, například vysunutím židle na jinou stranu, než jsou ostatní.
Je dobré, pokud architekt souhlasí i s focením na výšku, protože některé části vypadají na výšku lépe. Proto pokud se chystáte fotit, prosím, promyslete i tuto možnost. Co si rozhodně pohlídejte, je, aby fotograf odevzdal fotografie, které mají rovné vertikály. Nechcete, aby to vypadalo, že dům padá.
Staging je závěrečnou fází u focení, pokud tedy nepočítám postprodukci. Asi jsem nezažil focení, kde by se nehýbalo s nábytkem a nedodávaly propriety. Tedy pokud nepočítám focení pro McDonald´s, kde je vše přidělané k zemi.
Výhoda focení pro architekty je ta, že můžeme o místě “lhát”, můžeme dodat nábytek, květiny, deky, polštáře a podobně. Oproti focení hotelů, kde musí vše zůstat tak, jak to klient viděl na fotkách. Opravdu fantazii se meze nekladou. Doporučuji začít hýbat s nábytkem a pak teprve přidávat menší propy. Rozhodně neváhejte zakomponovat lidi, pokud chcete ukázat, jak je prostor velký nebo jak funguje. Nemusí být vidět do obličeje, klidně mohou být rozmazaní.
Postprodukce je jen třešnička na dortu. V postprodukci lze mnoho, ať již upravovat barvy nebo světlost. Až se budete zaměřovat na výběr fotografa, vybírejte podle portfolia a nebojte se mu ukázat vaší inspiraci. Fotograf, který nemá v portfoliu noční fotky, s velkou pravděpodobností noční fotky nebude umět vyfotit. A proč ukazovat inspiraci? Je to z toho důvodu, že díky vašemu výběru fotek je fotograf schopen poznat, co se vám líbí, a uzpůsobit tak focení vám na míru.
Fotograf Jiří Lízler, https://www.jirilizler.com/